A hozzáállás mindig választás. A körülményeket nem mindig befolyásolhatjuk, de a reakcióinkat és a szemléletmódunkat igen. És éppen ezért, mivel képesek vagyunk a hozzáállásunkat irányítani, meg is tudjuk változtatni azt.

A vezető hozzáállása mindig felismerhető. A beosztottakon látható.

A viselkedés ragadós. Ahogyan a vezető áll a dolgokhoz, előbb vagy utóbb kihatással lesz az alkalmazottaira is.
A csapat teljesítménye és munkamorálja mit mond el az Ön személyes hozzáállásáról?

A humor, ebben az összefüggésben, nem azt jelenti, hogy szórakoztató, szellemes mókamestereknek kell lennünk. Azt jelenti, hogy meglássuk a dolgok jó oldalát, tudjunk nevetni önmagunkon ( különösen a hibáinkon és gyengeségünkön). Osztozzunk a tréfában – akár előadóként, akár hallgatóként, – ne rontsuk el mások jókedvét.

A humorérzék segít a vezetőnek, hogy kezelje a hibákat, elviselje a számára kellemetlennek megélt embereket, jól reagáljon váratlan eseményekre, és még a legnehezebb körülmények között is mosolyogva bátorítsa a többieket.
Mi a helyzet Önnel? Ön valamikor a vicc tárgya, vagy inkább résztvevő a tréfában? 

A karakter úgy határozható meg, mint a helyes és a helytelen közti folyamatos választás. Az, akik valójában vagyunk, amikor senki sem figyel ránk. Ha az embereink megbíznak a személyünkben, mint vezetőben, természetes, hogy követni fognak.

A karakter azért is kritikus fontosságú, mert az emberek, ha bizalmat éreznek egy személy iránt, mint szavahihető és megbízható közvetítő iránt, jobban elfogadják az üzenetet is, amit közvetít.

A következetesség és áttekinthetőség a két kulcseleme az olyan karakternek, amit az emberek elfogadnak és követnek.
Mit árul el Önről karaktere, ki is Ön VALÓJÁBAN? 

A karizma több mint egy mágnesként ható személyes vonzerő, a vezető másokra irányuló érdeklődését tükrözi.

Képesség arra, hogy általa mások jobban érezzék magukat a bőrükben.

A karizma magába foglalja a perspektívát, az élet megélését, az alázatot, és az önbizalmat is. Abból ered, hogy megmutatjuk másoknak, hogy törődünk velük, számunkra fontos, kik ők, mit tesznek és mondanak.

Ez egy mások felé irányuló képesség. Mi az Ön karizma-hányadosa?

A kompetencia: a vezető munkavégzése során bizonyított szakmai tudása és tapasztalata.
Ha képes könnyedén kezelni a beosztottait munkájuk során, az ezzel együtt járó különféle feladatok, stressz, és bonyolult emberi kapcsolatok terén is, az emberek észreveszik azt.
Ha a vezető képes meggyőzően azt mondani: „Kövessetek!”, és az emberek követik őt a példáját látva, az a vezető rendelkezik a nyolc képesség közül talán a legfontosabbal.

Az embereknek szükségük van a bizonyított szakértelemre, azt fogják követni.

A mások meghallgatásának képessége talán az egyik legnehezebb és egyben a legfontosabb kommunikációs készség. A legjobb módja: előbb a személyre koncentráljunk, csak aztán az üzenetre. Ezért először a tekintetre, és az érzelmekre érdemes figyelni és csak legvégül a mondanivalóra.

Több követőt lehet szerezni hallgatással mint beszéddel, mert az emberek sokkal többre becsülik a jó hallgatóságot, mint a nagyszerű szónokot.

Az odafigyelés kulcsa abban rejlik, hogy tudatosítjuk, ez elsősorban a másik emberről szól, épp ezért olyan nehéz ezt elsajátítani sok menedzsernek, és ezért olyan fontos ez a képesség egy jó vezető számára.
Ha megkérdeznénk a beosztottjait, mit mondanának? Képes figyelmesen meghallgatni másokat?

A szociális készségek: egyszerű emberi képesség arra, hogy könnyedén és kényelmesen jöjjünk ki másokkal. Mert nem szükséges, hogy a vezető extrovertált legyen. Ezek a képességek elsajátíthatók, gyakorolhatók, fejleszthetők.

Válaszoljon ezekre a kérdésekre:
•    Hogyan jellemezné Ön a szociális készségeit?
•    Az emberei jól érzik magukat az Ön társaságában (vagy olyan a feszültség, mintha  mérgeskígyótól kellene tartani, amikor Ön jelen van? )
•    Végig tud folytatni egy beszélgetést anélkül, hogy kioktatná vagy éppen kijavítaná a másikat? Képes az irányító szerepet betölteni anélkül, hogy túlreagálja azt?
Ha minden egyes kérdésre igennel tud válaszolni, akkor az Ön szociális készségének szintje jóval magasabb az átlagnál.

A vizió képessége az, ha már azelőtt meglátjuk az esélyeket, hogy azok nyilvánvalóvá válnának. A problémákat azelőtt, hogy krízis-helyzet alakulna ki, az összefüggéseket, mielőtt kézzelfoghatóvá válnának, a lehetőségeket, mielőtt mások is észrevennék, és az irányt, amíg még az iránytű mozgásban van.

A vizió egyik aspektusa a fókusz, és egy régi kínai mondást idéz: „Ha egyszerre két nyúlra vadászol, mindkettő elmenekül”.

Az összpontosítás két részből áll: külső és belső elemből.

A belső fókusz azt jelenti, hogy a vezető látja, mit kell tennie azért, hogy ő maga minél sikeresebb és hatékonyabb legyen.

A külső fókusz hasonló, de kifelé irányuló:
•    Mit mond a piac?
•    Mit üzennek a fogyasztók?
•    Miben vagyunk erősek?
•    Miben kell a csapatnak még fejlődnie?

A legtöbb jó vezető ismeri a külső fókuszt, belátja, hogy a külvilág eseményeinek figyelmen kívül hagyásával veszélybe sodorhatja magát. De a belső fókusz megléte – a vezető számára – éppen olyan szükséges, azonban sokkal kevésbé általános.

Hol tart Ön ezen készségek terén, és hová szeretne eljutni?

Mint vezetői coach partnere lehetek a fejlődésében, hogy elérje céljait, mégpedig fenntartható eredményekkel.

Regisztráljon ingyenes konzultációra a weboldalamon a Kapcsolat menűpontban!